Tankar från Runudden

Tankar från Runudden

Om Bloggen

Bloggar om aktuella händelser men framförallt inom följande områden:
- Kriminalitet
- Makt- och maktmissbruk
- Girighet
- Viner
- Idrott

Du är självfallet välkommen att gästblogga.

Politiker och sociala medier

ÅsikterPosted by Torbjörn Ohlsson Mon, September 01, 2014 09:47:12

Bakgrund
Mitt i pågående valrörelse vill jag komma med några reflektioner och samtidigt en önskan inför nästa valrörelse. Att ni politiker blir bättre på att använda sociala medier. Då menar jag inte att ni ska skriva oftare, utan ha en bättre struktur och mera genomtänkta budskap.

Politikerföraktet ökar och jag hävdar att ni själva bär ett stort ansvar för detta.

Jag följer regelbundet ett hundratal politiker på sociala medier, både på riksnivå och lokalnivå och jag är inte imponerad. Som alltid finns det undantag, men det stora flertalet förstör mycket genom sitt sätt att hantera de fina verktygen som facebook,twitter, google+, m.fl. innebär.

Ibland försöker jag delta i debatten men känner det många gånger rätt hopplöst. Nonchalans, medvetna missförstånd och illvilliga kommentarer från andra som diskuterar gör intresset svagt. Tyvärr ingriper inte många politiker som startade debatten och stävjar alla påhopp utan t.om. ibland hejar på, eller åtminstone ”gillar”

Frågor och synpunkter till politikerna
Jag har också hört och sett politiker i både radio och teve berätta om hur svårt det är att få ut budskap. Dels på grund av mängden information, men också att det vinklas och tiden är begränsad.

Då kommer min följdfråga – varför tar ni då inte chansen och använder sociala medier på det mest optimala sättet?
- Varför fortsätter ni ”snuttifieringen” av politiken och ofta ägnar er åt att misskreditera era motståndare?

En fråga till: Om EN person länkar en tidningsrubrik och lägger till en kort kommentar, positiv om det är eget parti och negativ om det är ett annat parti hur skulle det tas emot?

Förmodligen positivt om det är en person och en gång per dag.

Men tänk dig då om det är flera tusen som gör på det sättet och dessutom flera gånger per dag. Hur tror ni budskapen tas emot?

Om nu någon mot förmodan lägger märke till det.

Lägg därtill alla icke politiker men ändå politiskt intresserade, ibland fanatiker, som gör samma sak men på ett nedvärderande och otrevligt sätt.

Förslag på utbildning
Jag skulle önska något av er politiker inför nästa valrörelse. Sätter här upp några punkter:

* Genomför utbildning för medlemmar om hur man uppträder på sociala medier. Det ska innehålla t.ex. språk, hur ofta man uppdaterar, på vilket sätt och lämpligt innehåll.

* Våga att säga ifrån när någon person ”går över gränsen” i en debatt som du har startat. När någon kränker en annan. Du riskerar bara att reta personen som blir tillrättavisad. Hos övriga vinner du i respekt.

* Välj vilken typ av forum som passar för olika typer av budskap. Det finns idag en uppsjö av plattformar, facebook, twitter, Google +, Linkedin m.fl. De har olika fördelar, lär dig hantera alla!

* Se till att partierna/föreningarna har en bas, t.ex. en webbsida där viktig information samlas. Därifrån kan medlemmar hämta material och även länka till i de olika plattformarna.

* Utveckla gärna bloggarna. En konst i sig att blogga på rätt sätt, med rätt budskap och att nå ut med budskap. Men med bloggen kan man utveckla sitt resonemang och sedan länka till olika sociala medier. Och framförallt behöver man inte sitta och kommentera och länka till höger och vänster på de sociala medierna.

* Var inte rädd för att ta upp frågor som kan kännas svåra i era bloggar och få igång en seriös diskussion. Jag tänker t.ex. på en fråga som det varit helt tyst om i år, nämligen hushållens skuldbörda. Denna fråga innebär i sig att närliggande frågor om banksystemet också kommer att diskuteras.

* Våga ibland att inte kommentera allt, att inte försöka få sista ordet. De fighterna framstår ändå som sandlådenivå.

* Utvecklingen går snabbt – efter en grundutbildning, genomför fortsättningsträffar, t.ex. inför valrörelsen.

Eftersom tidningar, radio och teve har begränsat utrymme och ibland en egen agenda så måste budskapet mera spridas via sociala medier. De är i sig alldeles utmärkta för att sprida politiska budskap, men förstör inte verktyget. Den här valrörelsen har många skräckexempel.

Den som hanterar detta bäst i framtiden blir vinnare!





  • Comments(2)//runudden.skrivovin.se/#post99