Tankar från Runudden

Om Bloggen

Bloggar om aktuella händelser men framförallt inom följande områden:
- Kriminalitet
- Makt- och maktmissbruk
- Girighet
- Viner
- Idrott

Du är självfallet välkommen att gästblogga.

Att cykla och vandra i vindistrikt

Vinets världPosted by Torbjörn Ohlsson Sat, July 16, 2016 10:51:37

Många har sett att vi under några veckor varit ute och cyklat och vandrat i några vindistrikt och jag har fått en del frågor omkring detta. Är det jobbigt, är det svårt, är det dyrt m.m.
Vi besökte två områden, Moseldalen och Bordeaux som vi länge haft på önskelistan.
Med denna resa som utgångspunkt sammanfattar jag därför några intryck.

Moseldalen
Resans första stopp blev Cochem i Moseldalen. En förföriskt vacker stad, där vinfälten stäcker sig längs bergskedjorna på båda sidor Mosel. Ett intensivt regnande veckorna innan vi anlände hade gjort vattenståndet mycket högt och vattnet hade dragit med sig mycket lera och såg därför rätt brunt ut.

Vi hade i förväg bokar rum på en av de många vingårdar som har uthyrning. Hos Weingut Rademacher, ett enkelt, men bra boende, bara några minuters gångväg till centrum.

Vi togs emot på ett översvallande sätt av den polska kvinnan som skötte reception och servering. Ganska omgående berättade hon om vinerna som producerades på gården och i det ingick även en provning med tilltugg. Deras Chardonnay var överraskande bra, medan Rieslingvinet inte tilltalade oss.

Att vandra i Cochem är enkelt. Vi tog linbanan upp till ett stort system av vandringsleder där vi mötte en fantastisk utsikt. Det är möjligt att vandra även upp på berget, men vi tog den lätta vägen.

Som synes vackert och lättvandrat.

Att cykla i Moseldalen är lika enkelt. I stort sett platt och fina cykelvägar intill floden. Bara att hyra en cykel och ge sig iväg. Här har vi cyklat några mil i riktning mot Koblenz.

Bordeaux
Bordeaux anses av många som ett av de förnämsta vindistrikten. Det är stort och består av många mindre områden, alla med sin särprägel och sina traditioner.

Här hade vi köpt ett ”cykelpaket”, där det ingick cyklar, boende, luncher, några middagar och besök hos vingårdar, cognacsdestillerier m.m.
Men det innebar inte att vi var en grupp som cyklade i kolonn utan alla valde sitt eget tempo. Ofta cyklade vi på tu man hand och ibland hade vi sällskap av ytterligare några personer. En vägbeskrivning visade var lunch och ev. besök skulle äga rum, men självfallet fanns inga krav på att delta.

Men ingen vill gå miste om luncherna. En av dagens höjdpunkter. Områdets delikatesser i form av grönsaker, frukt, ost, skinka, korv, sallader och traktens viner, uppdukade i någon park.

Cykelturen startade i Angouléme i området Charantes. En gammal stad fylld av historiska byggnader och centrum för serietecknande. Turen gick sedan via Cognac, Medoc och till staden Bordeaux.

De tre första dagarna var relativt kuperade och pulsen steg ordentligt i vissa backar. När vi nådde Medochalvön blev det plattare och etapperna blev därför längre. Turen gick från början längs Atlantlinjen och så småingom nådde vi många berömda vinslott som låg som ett pärlband. En ren njutning att ta in alla intryck av skönhet och dofter.

Några reflektioner
Som alltid när man reser så är människorna man möter det intressantaste. Jag har tidigare berättat om min beundran för den ”lille vinbonden.” Familjeföretaget där ägarna är ”allt”, jobbar på fälten, sköter vinhanteringen och försäljning och håller vinprovningar, för att nämna något.
Skillnaden är stor mot när de stora eleganta producenterna besöks och där någon från marknadsavdelningen kommer och tar hand om besökarna.

Här är några exempel.
Damen är fru Scheidecker i Mittelwihr, Alsace. Hon kom rusande från vinfältet när vi anlände till vingården. Vi hade druckit vin från hennes vingård kvällen innan på en restaurang och frågat efter vägen till vingården.
När vi ville köpa gårdens fina Pinot Noir vin så svarade hon att de bara hade två kartonger kvar:
- Passar bra, vi tar dem, svarade vi.
Hon hämtade kartongerna men sa sedan en aning sorgset.
- Vi hade tänkt dricka det här vinet när Frankrike vinner EM i fotboll.
Vi kom så småningom fram till att hon behöll en flaska och vi fick ett rosévin i stället. Hon gjorde garanterat bästa bytet och jag hoppas att vinet smakade bra, trots att Frankrike förlorade finalen.

Lite av samma sak hände i Eschendorf i Franken när vi besökte Michael Fröhlich gård. Tredje eller fjärde gången vi besöker honom och vi fick en fin genomgång av de senaste årens produktion. Han gjorde sig ingen brådska och vi provade flera av hans fina viner. När vi åkte därifrån satte han sig på sin 4–hjuling och åkte ut på fältet igen.

På det fina slottet fick vi en jättefin provning. Professionellt genomfört av en snygg tjej från marknadsavdelningen. Ägarna var ett försäkringsbolag, med huvudkontor i Paris.

Cognac
Passerar man Cognacsområdet så känns besök på några destillerier givna, även för en icke Cognacsälskare som jag. Historien upprepar sig. De stora företagen imponerar och de små imponerar ännu mera.

Några exempel igen:

Den stora producenten Martell med en hel vägg med provningsflaskor samt den lilla familjeföretagaren Chollet, som höll en mycket intressant provning. Hos honom käkade vi senare lunch och jag visar en av förrätterna.

Behövde vi svälta?
Inte direkt. Trots många timmar på cykeln så kompenserade vi kaloritappet. Här är ett exempel på en middag vi unnade oss.

Svaren
Jag inledde med att berätta om några frågor vi fått, om det var svårt, jobbigt eller dyrt.

Skulle vilja svara så här:
Det är inte svårt, det är bara att bestämma sig.
Det är inte jobbigt, men en viss grundkondis är bra
Om det är dyrt, tjaaa

En sista rekommendation om du ska göra en liknande resa:
Det är bra med en bil med stort lastutrymme !

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.